9 Maart 2016

INPAKKEN & WEGWEZEN!

De dag was eindelijk daar: ik mocht gaan vertrekken naar Malta! Natuurlijk razend enthousiast maar nog met een beetje kleine oogjes vertrok ik om 6:30 van huis richting Amsterdam. Eenmaal aangekomen na wat file op zoek naar mijn reisgenootje. Het inchecken ging vrij vlot en ook al snel daarna was het tijd om afscheid te nemen van mijn ouders. Eenmaal door de douane een beetje speurneuzen naar onze gate en voor we het doorhadden zaten we in het vliegtuig!

De reis van 3 uurtjes vliegen verliep prima (op een geurig broodje tonijn na, dat alle Maltezen met volle genot opaten terwijl wij er niet zo’n fan van waren!)

Eenmaal aangekomen hadden we de koffers snel te pakken en konden we door om een taxi te regelen. Ook dat was zo gepiept, de taxi was goed aangegeven en we kwamen bij een kleine receptiebalie achtig iets uit. Hier stonden de verschillende prijzen voor verschillende stadjes aangegeven: ook erg fijn, zodat je hier niet voor verrassingen komt te staan! Op naar Birkirkara…

De taxichauffeurs hebben een vrij simpele instelling: wat moet gebeuren dat doen we, maakt niet zoveel uit op wat voor manier (net zoals de buschauffeurs, de caissières en vakkenvullers..). We stapten in de taxi en de taxichauffeur wilde graag even bellen met onze huisbazin om de weg aan haar te vragen, wat wij eigenlijk wel lachen vonden omdat het eiland echt niet heel groot is. Het instappen was ook meteen even anders, omdat het stuur natuurlijk aan de andere kant in de auto zit vanwege de Engelse rijstijl. Maar niet alleen het stuur was anders, tijdens het rijden hebben we een paar keer een gilletje in moeten houden; Maltezen en verkeersregels… !!!

Toen we bij ons appartementje aankwamen leek de eerste ellende al te beginnen: de lift twijfelde even of hij het wel zou gaan doen. Het liftje in ons appartementencomplex is niet heel erg stevig of snel of geluidloos, maar hij doet zijn werk. Gelukkig hebben we onze koffers van zowat 30 kilo niet naar boven hoeven dragen!

Het appartementje waar we zitten ziet er prima uit en ook de mensen waarbij we in een appartementje wonen zijn ontzettend lief en behulpzaam. We wonen bij een vrouw: Audrey (onze huisbazin) en een man uit Georgië (Boris). Beide zijn ze bijna niet thuis en dus kunnen we lekker ons eigen ding doen.

De dag van aankomst hebben we verder nog even gauw wat boodschappen gehaald en hebben we op ons gemakje onze koffers uitgepakt.

Oversteken duurde bij ons in het begin redelijk lang, omdat Maltezen geen voorrang geven, ook niet bij zebrapaden. (Waar die hier goed voor zijn? Ik denk voor de sier.) Nu is het een beetje een kwestie van naar elkaar roepen na welke auto we de weg over rennen. Dat gaat ongeveer zo:

“Oke, na welke gaan we?!”

“Na die zwarte! Oh nee wacht, nog niet!”

“Nu! Nee wacht, nu echt na die rode!”

“JA! NU! RENNEN!!!”

Dag 2: VALLETTA!

Onze eerste echte dag in Malta hebben we onszelf maar meteen in het diepe gegooid en hebben we Valletta bezocht. Valletta is de hoofdstad van Malta met een uitgebreide geschiedenis en mooie gebouwen. Voor ons waren vooral de winkels en terrasjes erg leuk. Valletta heeft wel wat meer commerciële winkels zoals The Body Shop, Bershka, Jennifer en eettentjes als de Mc Donalds. Ook heeft Valletta leuke pleintjes bomvol terrasjes wat wel leuk is om te zien.

We zijn naar Valletta gegaan met de bus, wat meteen even een ding was want de bussen rijden hetzelfde als de taxi’s: Ze racen zelfs door de smalste straatjes heen, en als ze in een drukke stilstaan beginnen ze naar alles en iedereen te toeteren.

Valletta is goed bereikbaar met de bus, omdat dit een soort verzamelpunt is van alle bussen. Ook kan je hier een soort van busabonnement afsluiten voor 15 euro. Hier staan dan 12 ritten op. Een los buskaartje kost 1,50 en is 2 uur lang geldig. Als je meerdere keren moet overstappen is het dus handig om een kaartje te kopen, omdat je dan meerdere keren met een kaartje kan doen. Voor 1,50 kan je dus eigenlijk helemaal naar de andere kant van het eiland, zolang je dit maar binnen de 2 uur doet dat je kaartje geldig is.

Dag 3: SLIEMA

De derde dag van ons verblijf op Malta hebben we met een vriendin van school afgesproken in Sliema om een terrasje te pakken. Zij zat al een weekje op Malta en was ook al begonnen met haar stage. Zij heeft ons een klein beetje wegwijs gemaakt. We zijn alleen een paar haltes te vroeg uitgestapt… Jammer voor de voetjes, want dat werd lopen! Verder is Sliema ook een stadje met veel toerisme en commerciële winkelketens zoals de Zara, Topshop, MAC, Guess, Diesel, Marks & Spencer en eettentjes als de Pizza Hut, Subway en KFC. Ook is Sliema tot nu het stadje met de leukste terrasjes. Sliema kan je eigenlijk niet met Valletta vergelijken, omdat Valletta juist veel geschiedenis met zich meedraagt maar Sliema is weer onwijs toeristisch en heeft mooie terrasjes aan de haven. Beide hun eigen charmes dus, maar ook beide zeker de moeite waard als je in Malta bent!

Al met al heb ik het tot nu toe ontzettend naar mijn zin, 14 maart mag ik beginnen met mijn stage. Tot die tijd heb ik nog even vrije tijd. Ik zal vooral veel activiteiten van AM Language gaan volgen. Zo ben ik van plan vrijdag te gaan paardrijden en eens een kijkje te nemen in het uitgaansgebied van Malta, namelijk Paceville. Meer over AM Language weten?

www.amlanguage.com

Nieuwste blogs

Manon Koopman

Manon heeft een half jaar stage gelopen bij een productiebedrijf in Berlijn. Ze heeft het erg naar haar zin gehad en schrijft hierover in haar blog.

Denyse Pfennings

Denyse heeft stage gelopen in een 5-sterren wellness resort in Zwitserland. In haar blog schrijft zij over haar ervaringen.

Eva Louwers

Na 4 maanden Glasgow is ons eigen lid Eva weer terug van haar minor in het buitenland. Lees in haar blog hoe ze het heeft gehad.

Tessa Jansen

Tessa heeft een half jaar in Granada gestudeerd. In haar blog verteld zij over het relaxte Spanje.